Η επιρροή της τεχνολογίας στον κλάδο της γραφιστικής

O αντίκτυπος της ανάπτυξης της τεχνολογίας

Η εφεύρεση του προσωπικού υπολογιστή και η τελική γενική οικονομική προσιτότητα έδωσε τη δυνατότητα σε ανειδίκευτους σχεδιαστές να δημιουργήσουν τα δικά τους αρχεία. Το γεγονός αυτό τραυμάτισε την αγορά, αφού ο καθένας μπορούσε να αγοράσει το δικό του λογισμικό το οποίοι περιείχε πρότυπα αρχείων, γραμματοσειρές, clipart και πολλά άλλα.

Πολλές επιχειρήσεις που κάποτε βασίζονταν σε εξειδικευμένους γραφίστες προσπάθησαν να μειώσουν τα κόστη, μεταφέροντας τα γραφιστικά in-house. Μέχρι το 1990, γίγαντες λογισμικών όπως η Corel, Adobe και Quark, ξεκίνησαν την κατασκευή και πώληση λογισμικού επιτραπέζιας έκδοσης (desktop publishing) που ήταν εύκολο να μάθει κανείς. Έτσι, ένα μεγάλο μερίδιο αυτοδίδακτων γραφιστών εισχώρησε στην βιομηχανία. Σε συνδυασμό με την αυξανόμενη τάση των επιχειρήσεων να κάνουν τα γραφιστικά in-house, αυτό οδήγησε σε πρόκληση την εύρεση εργασίας για τους κλασικά εκπαιδευμένους γραφίστες και τους «γηραιότερους» του κλάδου που δεν είχαν ακόμη προσαρμοστεί στις νέες εξελίξεις.

O Παγκόσμιος Ιστός

Στα μέσα της δεκαετίας του 90 με την άνθιση του διαδικτύου και την ολοένα αυξανόμενη ταχύτητά του που το κάνουν πιο προσιτό, ο κλάδος της γραφιστικής βίωσε μια ακόμη διακύμανση στη ζήτηση.

Παρόλο που τα λογισμικά επιτραπέζιας έκδοσης πλέον ήταν προσιτά και ο καθένας μπορούσε να τα αποκτήσει πολύ ευκολότερα, η ανάγκη για σχεδιασμό ιστοσελίδων και παρόχων γραφικού περιεχομένου για το διαδίκτυο ήταν θείο δώρο για τον κλάδο.

Ο παγκόσμιος ιστός οδήγησε στη ζήτηση τεχνικά καταρτισμένων ανθρώπων στον τομέα του σχεδιασμού για ελκυστικές και εξαιρετικά λειτουργικές ιστοσελίδες για επιχειρήσεις από όλους τους τομείς.

Καθ’όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, οι εξειδικευμένοι γραφίστες βρίσκονταν και πάλι σε μεγάλη ζήτηση.

Καινοτομία

Η αρχή της νέας χιλιετίας βρίσκει τόσο τον κλάδο του λογισμικού όσο και του υλικού σε μια περίοδο συνεχούς καινοτομίας με ραγδαίους ρυθμούς. Εύχρηστες και εξαιρετικά λειτουργικές ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές βρέθηκαν στα χέρια, και στη συνέχεια στα κινητά, ενός μεγάλου όγκου καταναλωτών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Το κόστος των γραφίδων σχεδίασης, των υψηλής ανάλυσης σαρωτών εικόνας και των σχεδιαστικών προγραμμάτων έγινε πιο προσιτό και επομένως η απόκτησή τους έγινε πιο εύκολη σε όλους όσους είχαν ένα ενδιαφέρον για τον χώρο της γραφιστικής.

Οι τίτλοι «φωτογράφος», «εικονογράφος», «web designer» και «βιντεογράφος» ξεκίνησαν να συγχέονται. Τα online video tutorials μέσω πλατφορμών όπως το Youtube ή μέσω ιστοσελίδων όπως το lynda.com γρήγορα απέκτησαν μεγάλη δημοτικότητα. Ενώ ένα μεγάλο μέρος λογισμικού που εισήχθη στην αγορά ήταν WYSIWYG (What You See Is What You Get), δηλαδή προγράμματα στα οποία ο χρήστης σχεδιάζει οπτικά τη σελίδα όπως θα φαίνεται μετά στον browser του επισκέπτη. Αυτό σημαίνει ότι η τεχνική γνώση του κώδικα ή της φωτογραφίας ήταν όλο και λιγότερο σημαντική και περισσότερο καθοδηγούμενη μέσα από το πρόγραμμα.

Τεχνολογία Cloud

Στις αρχές του 2013, η Adobe ανακοίνωσε ότι το CS6 θα ήταν η τελευταία έκδοση της Creative Suite και ότι οι μελλοντικές εκδόσεις θα ήταν προσβάσημες µε συνδρομή μόνο μέσω του Adobe Creative Cloud.

Πολλοί σχεδιαστές ήταν απρόθυμοι να αγκαλιάσουν την αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο της Adobe. Για την ακρίβεια πάνω από 50.000 σχεδιαστές υπέγραψαν φόρμα διαμαρτυρίας στο www.change.org καλώντας την εταιρεία να συνεχίσει να πουλάει τα προγράμματα. Οι περισσότεροι άνθρωποι που υποστήριξαν την φόρμα διαμαρτυρίας πιστεύουν ότι η Adobe καθιστά το ήδη ακριβό προϊόν της σε ακόμα πιο ακριβό μακροπρόθεσμα μέσω του συστήματος συνδρομής μελών.

Ενώ οι πολυεθνικές εταιρίες ίσως να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε ένα τέτοιο κόστος, για τις μικρές επιχειρήσεις και για τους ελεύθερους επαγγελματίες το Creative Cloud αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο και ίσως για πολλούς αποδειχθεί καταστροφικό για την παραμονή τους στην αγορά. Δεν μπορούν όλοι οι καταναλωτές της Adobe να πληρώνουν κάθε μήνα μια τέτοια συνδρομή για το Creative Cloud. Για πολλούς μπορεί το μηνιαίο κόστος να φαίνεται ΟΚ βραχυπρόθεσμα, αλλά με την πάροδο του χρόνου ο μόνος που επωφελείται από αυτό είναι η Adobe. Τέλος, πολλοί υποστηρίζουν ότι ένα τέτοιο μοντέλο δεν σου διασφαλίζει ότι η μηνιαία συνδρομή θα παραμείνει σταθερή με το πέρασμα του χρόνου (πράγμα που μέχρι στιγμής δεν ισχύει).

Συμπεράσματα

Απ’ όσα αναφέρθηκαν στο άρθρο αυτό, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο κλάδος της γραφιστικής μεταβάλλεται με τον ίδιο ρυθμό που αναπτύσσεται η τεχνολογία.

Επί του παρόντος, με την έλευση της τεχνολογίας Cloud, οι σχεδιαστές βρίσκονται στο κατώφλι μιας νέας εποχής. Μιας εποχής που θα επηρεάσει και πάλι τους φραγμούς εισόδου στην αγορά και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

Το μόνο που θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν επηρεάζει η ανάπτυξη της τεχνολογίας τον κλάδο της γραφιστικής, είναι δημιουργική σκέψη. Αυτή συνεχίζει να εξαρτάται από τον ίδιο τον σχεδιαστή.

Διαβάστε επίσης: Η γραφιστική πριν το Photoshop

, , ,

Σχετικά με τον/την Διονυσία Γιώργη

Δείτε όλα τα άρθρα από τον/την Διονυσία Γιώργη →

Αφήστε μια απάντηση